سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزه های حقوق کیفری -جرم شناسی -بزه دیده شناسی
قالب وبلاگ
یک روز، یک حدیث
موضوعات وب
مقالات سید صادق اکبری
دانلود جزوات و مقالات
موسیقی وبلاگ
آمار بازدید
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 13
کل بازدیدها: 174875

 

چکیده

در بین رویکردهای مختلف پیشگیری از جرایم شهری ، برنامه ریزی و طراحی محیطی (شهرسازی) تاثیر چشم گیری داشته و همکاری و هماهنگی با سایر نهادهای تامین کننده محیط شهری میتواند زمینه های تامین امنیت پایدار شهری را به دنبال داشته باشد .نتایج گسترش مطالعات در زمینه ی معماری و شهرسازی نشان داده است که راه غلبه بر جو ترس مردم و استفاده بیشتر آنان از محیط های عمومی شهری ، بهبود الگوهای طراحی ، برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی است. 

مقدمه

امنیت و به طور اخص امنیت اجتماعی، ارتباط مستقیمی با فضا و ساخت و ساز شهری دارد. یک فضای شهری مناسب تا حد زیادی تامین کننده ی امنیت و فضای نامناسب زمینه ساز انواع آسیب ها و معضلات اجتماعی است. فضاهای نامناسب شهری ،فضاهای بی دفاع ،محلات ناامن همه و همه از عوامل تهدید کننده ی امنیت شهری و اجتماعی هستند . امنیت پایدار شهری با توجه به پیچیدگی محیط شهری تلفیقی از سه بعد امنیت می باشد . همچنین در بین رویکردهای مختلف پیشگیری از جرایم شهری ، برنامه ریزی و طراحی محیطی (شهرسازی) تاثیر چشم گیری داشته و همکاری و هماهنگی با سایر نهادهای تامین کننده محیط شهری میتواند زمینه های تامین امنیت پایدار شهری را به دنبال داشته باشد .نتایج گسترش مطالعات در زمینه ی معماری و شهرسازی نظیر کنفرانس لندن ،تجربه تورنتو و تجربه مدیریت مرکز شهر برای ایجاد امنیت در لندن ،نشان داده است که راه غلبه بر جو ترس مردم و استفاده بیشتر آنان از محیط های عمومی شهری ، بهبود الگوهای طراحی ، برنامه ریزی و مدیریت فضاهای عمومی است . به نحوی که این فضاها به خوبی درک شده و قابل دید و دسترس باشند و در عین حال توسط بخش بزرگی از جمعیت جامعه بدون داشتن ترس و واهمه به خوبی استفاده شوند. اینگونه طراحی سبب تقویت دو نوع از رفتارهای اجتماعی قلمروگرایی و نظارت طبیعی می شود . حس قلمروگرایی تبدیل به مسئولیتی برای ساکنان در جهت تبدیل محله به فضایی امن می شود . افزایش حس امنیت ساکنان در محل زندگی یا کار آنان به تشویق مردم به کنترل و نظارت بر محله خود منجر شده و نهایتا حس مالکیت و حس تعلق ساکنین را افزایش خواهد داد (صادقی و دیگران ،1390 :157 ). احساس مالکیت و حس تعلق ساکنین سبب افزایش آرامش و آسایش نسبی که ناشی از امنیت پایدار شهری است را به دنبال خواهد داشت .

الف: امنیت و ابعاد آن

مفهوم امنیت در فرهنگ های لغت ،در امان بودن ، آرامش و آسودگی ،حفاظت در مقابل خطر (امنیت عینی و مادی ) ، احساس آزادی از ترس و احساس ایمنی (ذهنی و روانی ) و رهایی از تردید و اعتماد به دریافت های شخصی می باشد (عمید ،1354 :44) بعبارتی واژه "امنیت" به مفهوم رفع تهدیدات خطر،ترس و تردید و احساس ایمنی و آرامش تعریف مبهمی می باشد که بیشتر مناسب سطح فردی است و علاوه بر این امنیت و احساس امنیت ، دو مقوله در هم تنیده ، ولی جدا از هم هستند،چرا که ممکن است امنیت در واقعیت وجود داشته باشد ولیکن ،امنیت واقعی وجود نداشته باشد (افتخاری ،1380 :15)امنیت و ایمنی در سلسه مراتب نیازهای انسانی مرتبه ای بالاتر از نیازهای زیستی _همچون خوراک ،پوشاک ،مسکن و جز اینها _را به خود اختصاص می دهد . به عبارت دیگر ،اولین و اساسی ترین نیاز انسانی هر فردد امنیت می باشد (علی آبادی ،1381:4) مکاتب امنیتی بر اساس اصول جامعه شناسی به سه دسته عمده و اساسی پوزیتویست ،سازه انگاران و مکاتب پست پوزیتویسم تقسیم شده اند (عبداله خانی :1383 :4 ) که به ترتیب بر امنیت وجودی ، امنیت رفاهی و امنیت معنا بخش تاکید دارند (سیف زاده ،1383 :15 ). این مکاتب دارای صاحب نظران متعدد با چشم اندازهای نظری مخصوص به خود هستند که در عین داشتن اصول موضوعه مشترک ،تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند . اما در مقاله حاضر ،مجال پرداختن به تمامی آنان نیست . بنابراین به تعدادی از اصولی که موجب تمایز بین این سه مکتب عمده است.اشاره می رود . ادامه مطلب...

کلیدواژه ها: دانلود جزوات و مقالات(3)،

[ پنج شنبه 93/2/25 ] [ 10:32 صبح ] [ سید صادق اکبری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ
www.criminallaw-ahwaz.ir

مدیر وبلاگ:
سید صادق اکبری [65]

ss_akbari@yahoo.com
خبرنامه وبلاگ
 
امکانات وبلاگ

پیوندهای ویژه












  • بک لینک
  • نوای کاروان
  • حقوق جزا و جرم شناسی علوم و تحقیقات خوزستان - سید صادق اکبری